Coronavirus

Deze pagina heeft als doel onze reizigers zo goed mogelijk voor te lichten met informatie rondom het coronavirus en de vragen die hierdoor leven onder onze vakantiegangers. Heb je vragen die niet in een van onderstaande FAQ’s beantwoord wordt, neem dan contact op met een van onze reisspecialisten.

 "Het reizen zit in ons bloed, de wil om de wereld te ontdekken in onze genen. Corona raakt ons dan ook diep in ons (reis)hart."
— Jan Middelhoek, Algemeen Directeur

Nieuwsbericht van 01-07-2020

Omdat (ver) reizen er voorlopig helaas nog niet in zit, zijn we tot het moeilijke besluit gekomen om de deuren van ons kantoor in Gent tijdelijk te sluiten. We gaan alle werkzaamheden gecentraliseerd uitvoeren vanuit ons hoofdkantoor in Amsterdam. Je leest het goed: het gaat om een tijdelijke maatregel. Zodra er weer meer (ver) gereisd kan worden, gaat het kantoor in België weer open. 
 
Je kunt ons in de tussentijd nog steeds per e-mail en telefoon (09-234 13 11) bereiken. Het enige verschil voor jou zal zijn dat je contact hebt met een Nederlandse reisspecialist die werkzaam is op ons hoofdkantoor. Lees verder ↦

Ik lees dat jullie kantoor gesloten is. Kan ik nog wel een reis boeken?

Ons kantoor is inderdaad tijdelijk gesloten. We verkeren momenteel in een zeer uitzonderlijke situatie. Landen buiten Europa hebben hun grenzen nog steeds gesloten voor (Europese) toeristen en luchtvaartmaatschappijen vliegen nog niet overal naartoe. En zolang de overheid reizen buiten Europa nog afraadt, zullen onze reizen geen doorgang kunnen vinden. Gezien het verkopen van reizen nu op een laag pitje staat, hebben wij besloten om al onze activiteiten voorlopig gecentraliseerd uit te voeren vanuit ons hoofdkantoor in Amsterdam. Zodra er weer meer (ver) gereisd kan en mag worden gaat het kantoor in België weer open.
 
Gelukkig is onze website gewoon 24/7 ‘geopend’. Deze sluiting staat het boeken van je droomreis dus niet in de weg! Heb je een vraag? We zijn via onze gebruikelijke communicatiekanalen bereikbaar. Alle oproepen worden doorgeschakeld naar onze collega’s op het YourWay2GO hoofdkantoor in Amsterdam en zij zullen ook jullie e-mails in behandeling nemen. Wees gerust: YourWay2GO is niet failliet, het betreft een tijdelijke maatregel.

Wat is het huidige reisadvies?

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken raadt alle reizen naar het buitenland ten sterkste af ten gevolge van het coronavirus. Hier werd geen termijn aan toegekend, maar wij hebben besloten om al onze reizen t.e.m. 31 augustus af te gelasten. Mede omdat veel landen hun grenzen sluiten, inreisbeperkingen opleggen en dat er op de reisbestemming inmiddels dusdanige beperkingen van het openbare leven zijn ingevoerd, dat je niet meer van de reis kunt genieten zoals jij én wij die bedoeld hebben.

Voor reizen die vertrekken na 31 augustus houden wij het reisadvies dat door het Ministerie van Buitenlandse Zaken wordt vastgesteld nauwlettend in de gaten. Dit reisadvies is afhankelijk per land of zelfs per regio en wijzigt op dit moment regelmatig. Wil je voor jouw bestemming het reisadvies checken? Kijk dan op: diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Op_reis_in_het_buitenland/reisadviezen

Wat als mijn reis wordt afgelast?

Als compensatie voor de afgelaste reizen ontvang je van ons een tegoedbon ter waarde van de door jou betaalde reissom. De tegoedbon is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte en kan worden gebruikt voor alle reizen uit het YourWay2GO reisaanbod. Je hebt dus een jaar de tijd om jouw nieuwe reis bij ons te boeken.

→ Lees hier de veelgestelde vragen met betrekking tot deze speciale Corona-tegoedbon.

Wanneer ontvang ik mijn Corona-tegoedbon?

Het zijn drukke en chaotische tijden. Momenteel doen onze medewerkers hun uiterste best om jou zo snel mogelijk van een antwoord te voorzien. Iedereen die op reis zou gaan tussen 13 maart 2020 en 31 augustus 2020 is inmiddels geïnformeerd en heeft de Corona-tegoedbon in zijn of haar mailbox ontvangen. Lees hieronder de veel gestelde vragen met betrekking tot deze speciale Corona-tegoedbon.

→ Meer info? Klik hier voor meer informatie over de Corona-tegoedbon.

Ik wil niet meer op reis, kan ik mijn reis kosteloos annuleren?

Voor reizen met vertrek na 31 augustus geldt dat de veiligheid en gezondheid van onze reizigers voorop staat bij deze beslissingen. Wij houden daarbij rekening met de reisadviezen (code rood/oranje) van het Ministerie van Buitenlandse zaken van Nederland. We begrijpen dat deze onvoorziene omstandigheid jouw reisplezier in de weg staat en hanteren dan ook een versoepeld "Corona annuleringsbeleid":

Reizigers naar een bestemming met (recent uitgeroepen – Corona gerelateerd) ‘code rood’ of 'code oranje' mogen, met inachtneming van de werkelijke kosten, de reis omboeken naar een andere bestemming of uitstellen tot maximaal 1 jaar na dato. 

In alle andere gevallen ben je als reiziger uiteraard vrij om de reis zelf te annuleren, tegen de daarvoor geldende annuleringsvoorwaarden.

Ik heb tickets geboekt via een andere organisatie. Mag ik die kosteloos annuleren?

Hiervoor gelden de voorwaarden van de desbetreffende organisatie of van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. De annuleringsvoorwaarden kan je bij hen raadplegen. 

Kan YourWay2GO mijn reis annuleren?

Als wij als reisorganisatie de reis niet kunnen uitvoeren vanwege onvermijdbare en buitengewone omstandigheden welke aanzienlijke gevolgen hebben voor jouw reis dan kunnen wij besluiten de reis te annuleren. Ook hier houden wij rekening met de reisadviezen en de veiligheid van onze reizigers en zullen wij afhankelijk van de betreffende situatie een besluit nemen. Wij staan in nauw contact met onze lokale agentschappen over de gehele wereld om de situatie per bestemming te monitoren. 

Als je reis geannuleerd wordt, maar je hebt al kosten gemaakt voor visum, inentingen en andere gerelateerde zaken dan is het afhankelijk van je reis- en annuleringsverzekering of je deze kosten ergens kan verhalen. In eerste instantie kun je voor deze informaite terecht bij je verzekeraar, tenzij je de verzekering bij ons hebt bijgeboekt.

Komt mijn annuleringsverzekering tussenbeide bij annulering of omboeking?

Of kosten van annuleren of omboeken gedekt zijn hangt af van het type verzekering dat jij hebt afgesloten. Neem alvorens het nemen van de beslissing contact op met jouw verzekeraar. Wie een verzekering geboekt heeft via YourWay2GO kan hier  meer info terugvinden van onze verzekeringspartner Allianz Assistance.

 

Hoe gaat YourWay2GO om met de reizen die na 31 augustus vertrekken?

Wij kunnen niet voorspellen hoe de wereld er in de aankomende maanden uit zal zien, hoe graag we dat ook zouden willen. Op dit moment is het daarom nog niet mogelijk om uitsluitsel te geven over het wel of niet doorgaan van jouw reis met vertrek ná 31 augustus. Deze beslissing hangt onder andere af van het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Wij vragen je nog even geduld te hebben, zodra wij meer nieuws hebben over jouw reis, nemen wij contact met je op.

Mag ik mijn geboekte reis omboeken of wijzigen?

In verband met het coronavirus en de situatie waarin wij als reisorganisatie, maar ook jij als klant, ons nu in bevinden, hanteren wij een ‘coulance-omboekingsbeleid’. Dit houdt in dat wanneer jij je reis, in verband met het coronavirus, nu al wilt omboeken naar een reis met vertrek ná 1 maart 2021, je deze reis(datum) nog kunt wijzigen/aanpassen tot 1 januari 2021. Wij begrijpen namelijk dat op dit moment voor veel van onze reizigers geldt dat zij nog niet met 100% zekerheid kunnen zeggen of de reisperiode 2021, waar zij nu voor kiezen, ook daadwerkelijk akkoord komt bij bijvoorbeeld de werkgever. Dit maakt dat wij hebben besloten flexibel om te gaan met het wijzigen van de reis en/of vertrekdatum.

Houd er rekening mee dat je bij het omboeken van je reis altijd de reissom voor de nieuwe reis betaalt zoals die op dat moment geldt. Als je de reis(datum) tot 1 januari voor een tweede keer wilt wijzigen houd dan rekening met eventuele wijzigingen van accommodaties.