Coronavirus

Reizen in tijden van coronavirus roept bij veel mensen vragen op. In onderstaande veelgestelde vragen geven we antwoord op reisgerelateerde vragen die je kan hebben en over het al dan niet annuleren van je reis.

"Reizen zit in ons bloed, de wil om de wereld te ontdekken in onze genen. Corona raakt ons dan ook diep in ons (reis)hart."

De impact van de uitbraak van het coronavirus op België en op de wereld is enorm. Allereerst treft het virus de mensen die ermee besmet raken en hun naasten. Daarnaast worden ook wij -en daarmee ook onze reizigers- geraakt. Lees onderaan deze pagina het hele bericht van onze Algemeen Directeur Jan Middelhoek.

Wat is het huidige reisadvies?

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken raadt alle reizen naar het buitenland ten sterkste af ten gevolge van het coronavirus. Hier werd geen termijn aan toegekend, maar wij hebben besloten om al onze reizen t.e.m. 31 mei af te gelasten. Mede omdat veel landen hun grenzen sluiten, inreisbeperkingen opleggen en dat er op de reisbestemming inmiddels dusdanige beperkingen van het openbare leven zijn ingevoerd, dat je niet meer van de reis kunt genieten zoals jij én wij die bedoeld hebben.

Voor reizen die vertrekken na 31 mei houden wij het reisadvies dat door het Ministerie van Buitenlandse Zaken wordt vastgesteld nauwlettend in de gaten. Dit reisadvies is afhankelijk per land of zelfs per regio en wijzigt op dit moment regelmatig. Wil je voor jouw bestemming het reisadvies checken? Kijk dan op: diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Op_reis_in_het_buitenland/reisadviezen

Wat als mijn reis wordt afgelast?

Als compensatie voor de afgelaste reizen ontvang je van ons een voucher ter waarde van de door jou betaalde reissom. De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte en kan worden gebruikt voor alle reizen uit het YourWay2GO reisaanbod. Je hebt dus een jaar de tijd om jouw nieuwe reis bij ons te boeken. We nemen zo spoedig mogelijk contact met je op met meer informatie betreffende deze speciale corona-voucher.

Wanneer word ik gecontacteerd?

Momenteel doen onze medewerkers hun uiterste best om jou zo snel mogelijk van een antwoord te voorzien. Financiële gevolgen bekijken we nu nog niet in detail omdat het welzijn van onze reizigers momenteel primeert. We hopen hier zo spoedig mogelijk meer duidelijkheid over te kunnen scheppen.

Worden er maatregelen genomen door de nationale autoriteiten in de verschillende landen?

Diverse landen voeren op dit moment een medische controle uit bij aankomst. Denk hierbij aan het, naar waarheid, invullen van een gezondheidsverklaring en een temperatuurmeting bij aankomst op de luchthaven. Ook kan er gevraagd worden naar jouw recente reisgeschiedenis. Kijk voor de maatregelen per bestemming op: https://www.nederlandwereldwijd.nl/documenten/vragen-en-antwoorden/vragen-en-antwoorden-reisadviezen-coronavirus

Ik wil niet meer op reis, kan ik mijn reis kosteloos annuleren?

Voor reizen met vertrek na 31 mei geldt dat de veiligheid en gezondheid van onze reizigers voorop staat bij deze beslissingen. Wij houden daarbij rekening met de reisadviezen (code rood/oranje) van het Ministerie van Buitenlandse zaken van Nederland. We begrijpen dat deze onvoorziene omstandigheid jouw reisplezier in de weg staat en hanteren dan ook een versoepeld "Corona annuleringsbeleid":

Reizigers naar een bestemming met (recent uitgeroepen – Corona gerelateerd) ‘code rood’ of 'code oranje' mogen, met inachtneming van de werkelijke kosten, de reis omboeken naar een andere bestemming of uitstellen tot maximaal 1 jaar na dato. 

In alle andere gevallen ben je als reiziger uiteraard vrij om de reis zelf te annuleren, tegen de daarvoor geldende annuleringsvoorwaarden.

Ik heb tickets geboekt via een andere organisatie. Mag ik die kosteloos annuleren?

Hiervoor gelden de voorwaarden van de desbetreffende organisatie of van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. De annuleringsvoorwaarden kan je bij hen raadplegen. 

Kan YourWay2GO mijn reis annuleren?

Als wij als reisorganisatie de reis niet kunnen uitvoeren vanwege onvermijdbare en buitengewone omstandigheden welke aanzienlijke gevolgen hebben voor jouw reis dan kunnen wij besluiten de reis te annuleren. Ook hier houden wij rekening met de reisadviezen en de veiligheid van onze reizigers en zullen wij afhankelijk van de betreffende situatie een besluit nemen. Wij staan in nauw contact met onze lokale agentschappen over de gehele wereld om de situatie per bestemming te monitoren. 

Als je reis geannuleerd wordt, maar je hebt al kosten gemaakt voor visum, inentingen en andere gerelateerde zaken dan is het afhankelijk van je reis- en annuleringsverzekering of je deze kosten ergens kan verhalen. In eerste instantie kun je voor deze informaite terecht bij je verzekeraar, tenzij je de verzekering bij ons hebt bijgeboekt.

Komt mijn annuleringsverzekering tussenbeide bij annulering of omboeking?

Of kosten van annuleren of omboeken gedekt zijn hangt af van het type verzekering dat jij hebt afgesloten. Neem alvorens het nemen van de beslissing contact op met jouw verzekeraar. Wie een verzekering geboekt heeft via YourWay2GO kan hier meer info terugvinden van onze verzekeringspartner Allianz Assistance.

 

Mocht ik in quarantaine worden geplaatst, wie draagt dan deze kosten?

Wij willen jou, als reisorganisatie, natuurlijk graag hulp en bijstand verlenen indien je ter plaatse onverhoopt in quarantaine zou moeten. We zullen ons uiterste best doen om jou zo goed mogelijk te assisteren, hoewel dit bemoeilijkt kan worden wanneer de bestemming ‘op slot’ gaat. 

De kosten die worden gemaakt tijdens quarantaine zijn in principe voor jou als reiziger zelf. Zowel jij, de accommodatie als wij als reisorganisatie staan voor een overmachtsituatie. Je zou nog wel kunnen nagaan bij jouw verzekeraar of zij dekking bieden.

 

Zodra het coronavirus gevolgen heeft voor jouw reis zullen wij jou hierover informeren. 

Voor meer informatie omtrent het coronavirus kan je de website van FOD Volksgezondheid, gewijd aan het coronavirus raadplegen. info-coronavirus.be/nl/

Veilig reizen: nu [helaas] even niet

Beste reiziger,

 

Reizen zit in ons bloed, de wil om de wereld te ontdekken in onze genen. Corona raakt ons dan ook diep in ons (reis)hart. De wereld is ontzettend mooi, en als reisorganisatie willen wij niets liever dan jou kennis laten maken met al dat moois. Het is gek en verdrietig tegelijk hoe de wereld er in een paar weken zó anders uit kan komen te zien.

 

Drastisch besluit

We zijn in een film beland. Een slechte film die nog maar net begonnen is en waarvan het einde zich niet laat voorspellen. Het coronavirus lijkt iedereen te raken, óók de reiswereld krijgt flinke klappen. Veel landen sluiten hun grenzen, leggen inreisbeperkingen op of nemen ingrijpende maatregelen waardoor het openbare leven grotendeels stil komt te liggen.

Gevolg: jij kunt niet meer van de reis genieten zoals jij én wij die bedoeld hebben. De corona-epidemie is uitgeroepen tot pandemie en de veiligheid en gezondheid van onze reizigers staat nu op de eerste plaats. Door deze buitengewone omstandigheden zijn reizen die op korte termijn vertrekken (t.e.m. 5 april en in uitzonderlijke gevallen later), niet meer uitvoerbaar en daarom hebben we met pijn in ons hart besloten om de reizen tot bovengenoemde datum niet door te laten gaan, ongeacht de bestemming.

 

Corona-voucher

Ter compensatie van deze maatregel ontvangen de getroffen klanten van ons een voucher ter waarde van de reissom. De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte en kan worden gebruikt voor alle reizen uit het YourWay2GO reisaanbod. Op dit moment informeren wij de getroffen reizigers. Het betreft voor nu reizen die tot en met 5 april vertrekken en in uitzonderlijke gevallen reizen die later vertrekken, omdat bepaalde bestemmingen hun grenzen langer gesloten houden. Gezien de snelheid van de ontwikkelingen verandert de situatie per bestemming haast iedere dag. Wij blijven uiteraard de ontwikkelingen en adviezen van de autoriteiten op de voet volgen, houd onze website in de gaten voor de meest actuele situatie.

 

Vertrouwen in de toekomst

Zoals gezegd: het zijn bizarre tijden. Ook ik word deze dagen heen en weer geslingerd tussen gevoel en verstand. Maar wat overheerst, is trots. Trots op het team van reisspecialisten dat een gezamenlijk doel nastreeft: klanten zo goed mogelijk informeren en reizigers bijstaan die nu op reis zijn. Ook wij hebben dit nooit meegemaakt en doen ons uiterste best voor je. Dank voor je begrip.

We gaan dit samen doen en hopen vurig dat we weer snel gezond, veilig en met plezier de wereld mogen ontdekken.

 

Toerisme juist goed voor de (lokale) economie

Tot slot wil ik nog even kwijt: laten we vooral ook de lokale bevolking in Nepal, Vietnam, Peru, Kazachstan, Marokko en al die andere prachtige reisbestemmingen niet vergeten. Landen die voor een groot deel (financieel) afhankelijk zijn van het toerisme. Nu is reizen even niet verantwoord, maar hopelijk -voor iedereen- op korte termijn weer wel!

 

Vanzelfsprekend houden we je voortdurend op de hoogte.

 

Met vriendelijke groet,

Jan Middelhoek

Algemeen Directeur